موانع مدیریت و برنامه ریزی زمان

مدیریت زمان فقط یک یادآور برای ثبت کارها و قرارها را شامل نمی شود، بلکه بیشتر اصول، عادات و مهارت هایی است که به شما در انجام کارها و بازدهی بالاتر کمک می کند. در واقع با مدیریت و برنامه ریزی زمان بهترین زمان را به انجام هر فعالیت اختصاص خواهید داد.

اما گاهی موانعی برای مدیریت و برنامه ریزی زمان به وجود می آید که با تشخیص آن ها هوشمندانه تر زمان را مدیریت خواهید کرد. در ادامه به این مشکلات و موانع اشاره می کنیم:

کارهای بیش از حد در برنامه ریزی

باید بپذیریم که گاهی کارهای زیادی برای انجام داریم. با تعیین مدت زمان مورد نیاز برای انجام هر کار می توانید این مشکل را حل کنید. به این شکل کار را به چند قسمت تقسیم می کنید.

وقفه های بیش از حد

وقفه بیش از اندازه یکی از بدترین موانع مدیریت زمان است. تماس های تلفنی، ملاقات های برنامه ریزی نشده و حواس پرتی های کوچک وقفه هایی هستند که در طول کار کردن با آن ها مواجه خواهید شد.

اولویت بندی نکردن

بعضی کارها اهمیت بیشتری دارند اما ضروری نیستند. کارها را اولویت بندی کنید و ضروری ها را بالای فهرستتان قرار دهید. بدون چنین کاری زمان خود را روی کارهای غیر ضروری هدر می دهید.

به تعویق انداختن

یکی از اشتباهات رایج در مدیریت زمان به تعویق انداختن کارها است. تاخیر در انجام کارها موجب از دست دادن زمان می شود. هر گاه می خواهید کاری را به تاخیر بیندازید، یادتان باشد باید کارهای فردا را نیز به تعویق بیندازید.

نظم ندادن به کارها

هر چه نظم بیشتری داشته باشید، تمرکزتان روی کار بیشتر خواهد شد. پس از همین امروز سعی کنید زندگی خود را منظم کنید.

نداشتن توانایی نه گفتن

نه نگفتن می تواند مشکلات زیادی در مدیریت و برنامه ریزی زمان ایجاد کند. در بسیاری فرهنگ ها مردم عادت به نه گفتن ندارند. اما این نکته را بدانید که اگر به همه کارها جواب مثبت بدهید، هیچ کدام را انجام نخواهید داد.

قبل از پذیرفتن هر کاری در مورد زمانی که در اختیار دارید بیشتر فکر کنید.

کمال طلبی

کمال طلبی باعث می شود فرد زمان زیادی صرف انجام کارها کند. این افراد بیش از حد کارها را بررسی می کنند و به خود شک دارند. بیش از حد زمان گذاشتن برای انجام یک کار باعث می شود زمان انجام کارهای دیگر از دست برود.

به علاوه کمال طلبی استرس را زیاد می کند.

نسپردن کارها به دیگران

همه ما به عنوان انسان نیاز به کمک دیگران داریم و انجام تمام کارها بدون کمک دیگران امری غیر ممکن است. باید یاد بگیریم بعضی کارها را می توان به دیگران سپرد، البته نحوه واگذاری طوری باشد که مجبور به دوباره کاری نشوید.

حرف زدن بیش از حد

شاید خنده دار به نظر برسد اما گاهی حرف های غیر ضروری سبب می شوند از کارها عقب بمانید. البته تعامل داشتن با همکاران بسیار مفید است اما این کار نباید آسیبی به کارتان بزند و زمانتان را هدر بدهد.

چطور زمان استفاده از گوشی را مدیریت کنم؟

در زندگی امروز وسایل ارتباطی و رسانه های اجتماعی یکی از وقت گیر ترین موارد هستند. تلفن های همراه آسیبی جدی برای وقت گرانبهایتان به حساب می آیند.

آسان بودن استفاده از این وسایل نیز سبب می شود زمان زیادی به آن ها اختصاص دهیم. با خاموش کردن نوتیفیکیشن گوشی می توانید تا حدودی این مشکل را کنترل کنید.

امروزه اپلیکیشن های زیادی برای مدیریت و برنامه ریزی زمان استفاده از تلفن همراه وجود دارد. این اپلیکیشن ها مدت زمان استفاده از گوشی را نمایش می دهند. همچنین می توانید اپلیکیشن های تلفن همراه خود را با کمک این اپلیکیشن غیر فعال کنید تا کمتر به سراغشان بروید.

چطور زمان را برای درس خواندن و مطالعه مدیریت و برنامه ریزی کنم؟

  • عضو شدن در گروه های مطالعه
  • در اولویت قرار دادن درس و مطالعه
  • تعیین زمان
  • در نظر گرفتن فضایی مختص مطالعه

بهترین کتاب در زمینه مدیریت زمان

مدیریت زمان نوشته برایان تریسی یکی از بهترین کتاب هایی است که در زمینه مدیریت منتشر شده است. در این کتاب از نظم دهی به عنوان یکی از عوامل مهم مدیریت زمان یاد شده است. همچنین تکنیک های زیادی در کتاب وجود دارد که به کنترل زمان کمک می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

عمل مستمر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *