اهمیت و فواید برنامه ریزی

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی فرآیندی است که باعث می‌شود بتوانیم راحت تر مسیر رسیدن به اهداف مان را طی کنیم و به موفقیت برسیم. به عبارت دیگر برنامه ریزی شما را به سمت مقصد هدایت می کند. بسیاری از افراد حتی در سنین بالا نیز در رابطه با موضوع برنامه نویسی دچار اشتباه میشوند چراکه معنی و مفهوم برنامه ریزی برای آنها دقیق جا نیافتاده است.همچنین تا زمانی که این موضوع برای افارد پخته نشود برنامه ریزی درستی هم نمیتوانند برای رسیدن به موفقیت و اهدافشان داشته باشند .برای اینکه  این موضوع را بهتر متوجه شوید حتما مقاله جامع ای که درباره برنامه ریزی چیست نوشته شده است را مطالعه کنید.

آنتوان دو سنت اگزوپری: «یک هدف بدون برنامه ریزی، تنها یک رویاست.»

اهمیت برنامه ریزی در زندگی

اگر نگاهی کوتاه به زندگی افراد موفق بیندازیم در میابیم که در طول روز کارهای زیادی انجام می‌دهند و به فعالیت‌های روزمره خود به‌خوبی رسیدگی می‌کنند. علت آن است که برای زندگی خود برنامه صحیح و مشخصی دارند چراکه به اهمیت برنامه‌ریزی پی برده ­اند. داشتن برنامه­ ای برای انجام کارها باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان می‌شود و شخص به یک نظام تصمیم‌گیری می‌رسد.

  • برنامه ریزی درسی
  • مدیریت و استفاده درست از زمان
  • منظم شدن
  • انجام‌دادن تمام‌کارها
  • افزایش قدرت اراده و سرسختی
  • غلبه بر تنبلی

اینها مواردی دیگر از اهمیت برنامه ­ریزی هستند و هر کدام از ما ، مطمئنا هزاران بار برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کرده ایم اما در میانه راه آن را کنار گذاشته ایم. این اتفاق به این دلیل رخ داده که ما فواید برنامه ریزی و اهمیت آن در بهتر، سریع تر و راحت تر رسیدن به اهداف مان غافل بوده و کمتر به برنامه ریزی توجه می کنیم. بنابراین اگر دوست دارید که به راحتی و زودتر از چیزی که فکر می کنید به اهداف خود برسید ابتدا باید قبل از اقدام، برنامه ریزی کنید. در ادامه فواید و مزایای برنامه ریزی را برای تان ذکر می کنیم.

فواید برنامه ریزی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا به برنامه نیاز است؟ هدف از برنامه ریزی کردن چیست؟ اهمیت برنامه ریزی در زندگی چیست ؟ خب به این فکر کنید که آیا می توان خانه ای را بدون داشتن نقشه ساخت؟ احتمال آن خیلی کم است. بعلاوه خیلی احمقانه است که حتی در مورد آن فکر کنیم چه برسد به این که آن را مناسب بدانیم. بسیاری از مردم به ارزش داشتن یک برنامه توجهی ندارند، در صورتی که باید از مزایای برنامه ریزی صحیح برای انجام پروژه های خود استفاده کنیم. این کار پایه و اساس موفقیت است و بدون پایه و اساس پروژه شما شکست خواهد خورد.

می توانیم زمان را مدیریت کنیم

بسیاری از افراد می گویند ما نمی توانیم به کارهای خود برسیم! همیشه سرمان شلوغ است! اصلاً نمی توانیم زمان خود را مدیریت کنیم! همیشه زمان را زود از دست می دهیم و اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستیم، باید بگویم که برنامه ریزی می تواند همه این مشکلات را حل کند!

بدیهی است که شما وقتی برنامه ریزی می کنید، به راحتی در ذهنتان تقسیم بندی می کنید که چه کارهایی باید انجام دهید تا به موقع به انجام تمام کارهای خود برسید و از برنامه جا نمانید. در واقع برنامه ریزی کمک می کند که برای رسیدن به تمام کارهای خود، قید برخی کارهای غیر مهم و نه چندان ضروری را بزنید و فقط به تکمیل برنامه خود فکر کنید. به همین دلیل مدیریت زمان از آب خوردن هم ساده تر می شود!

البته درباره این موضوع در مقاله دیگری به نام اهمیت برنامه ریزی در مدیریت زمان به طور دقیق و مفصل صحبت کرده ایم که مطالعه آن مقاله را هم به شما توصیه می کنم؛ چرا که به نوعی مکمل این مقاله به شمار می آید.

تمام جوانب را در نظر می گیریم

فکر می کنم اگر حتی ما قرار باشد به یک دلیل برنامه ریزی داشته باشیم، می توانیم این مورد را ملاک خود قرار دهیم! چرا که زمانی که برنامه ریزی انجام می شود، ما تمام تلاش خود را می کنیم که تمام جوانب زندگی خود را مورد بررسی قرار دهیم. یعنی به خوبی می بینیم که در هر بخش زندگی خود چه کارهای عقب افتاده یا مهمی داریم و تلاش می کنیم که آن ها را به خوبی پوشش دهیم.

به زبانی ساده تر، برنامه ریزی کمک می کند که ذهن ما تمرکز خود را از نمی توانم ها و افکار منفی بردارد و به این فکر کند که چطور باید کار را انجام دهد و روی من می توانم تمرکز کند. همچنین تلاش می کند که هیچ کاری از برنامه جا نماند تا کامل ترین و بهترین برنامه ممکن برای ما رقم بخورد. پس فکر می کنم که به خوبی متوجه شده باشید که دقیقاً چرا باید برنامه ریزی کنیم !

به انجام کارهای بیشتری می رسیم

یک بار دیگر به دو مورد قبل توجه کنید؛ مدیریت زمان و توجه ذهن به قدرت و توانایی های خود.خب، با توجه به این دو مورد، به نظر شما بدیهی نیست که کارهای بیشتری انجام شوند و برنامه ریزی در اصطلاح پر و پیمون تری داشته باشیم؟ طبیعی است که برنامه ریزی انسان را منظم تر می کند و باعث می شود ذهن به انجام کارها طبق نظمی خاص و اصولی عادت کند و بعد از یک مدت، برنامه ریزی نکردن و کم کار کردن ما را اذیت خواهد کرد!

البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که برنامه ریزی اصول و تکنیک هایی خاص دارد که باید آن ها هم به خوبی رعایت شوند تا در نهایت نتیجه ای که دلخواه ما می باشد حاصل شود.

نقاط ضعف و قوتمان مشخص می شود

وقتی که برنامه اصولی پیش می رود، بعد از مدتی ما به خوبی متوجه می شویم که دقیقاً چه نقاط ضعف و قوتی داریم؟ به طور مثال، اگر در برنامه ریزی های روزانه خود در طی یک هفته گذشته، هیچ روی نتوانسته ایم به انجام کارهای مرتبط با درس یا… برسیم، متوجه می شویم که در این حوزه ضعف داریم و باید بیشتر روی آن کار کنیم. یا اگر کارهای مرتبط با شغلمان طبق روال پیشرفته، متوجه می شویم که هم به این حوزه علاقه داریم و هم یکی از نقاط قوتمان به شمار می آید. پس مورد بعدی برای این که بدانیم چرا باید برنامه ریزی کنیم شد: شناسایی نقاط ضعف و قوت.

با برنامه ریزی می توانیم صرفه جویی کنیم!

اگر تا کنون به خوبی برنامه ریزی کرده باشید، متوجه شده اید که این کار، از اتلاف زمان و انرژی ما بسیار جلوگیری می کند و به راحتی می توانیم دزدهای زمان مان را مدیریت کنیم! درباره زمان صحبت کردیم اما در مورد انرژی، باید بگویم که وقتی ما طبق اصول و برنامه کارهای خود را پیش می بریم، دیگر از این کار به آن کار نمی پریم، کارها را نیمه کاره رها نمی کنیم، تعداد زیادی کار را به طور همزمان روی سر خود نمی ریزیم و… همین اتفاق هم باعث می شود که به انرژی ما تحلیل نرفته و برای انجام کارهای دیگر قدرت بیشتری داشته باشیم.

کاهش فشارهای روانی و ذهنی را در پی دارد

زمانی که اتفاقاتی که در بخش قبل عرض کردم برای ما رخ ندهد (از این کار به کار دیگری پریدن، نیمه کاره رها نکردن، عدم انجام کارها به طور همزمان و…) به نوعی تکلیف ما با خودمان مشخص می شود و در اصطلاح متوجه می شویم که با خودمان چند چندیم! این کار به شدت از میزان فشار روانی و روحی و حتی جسمی روی ما می کاهد و کمک می کند با آرامش بیشتری به کارهای خود ادامه دهیم و در نتیجه، در انجام کارهای خود موفق تر هم باشیم! پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دائماً در معرض فشارهای زیادی هستید و به دنبال آرامشید، برنامه ریزی برایتان به طرز فوق العاده ای واجب و ضروری می باشد.

حس و حالمان بهتر و بهتر می شود

دلایل این که چرا باید برنامه ریزی کنیم به نوعی به یکدیگر وصل هستند و اگر دقت کرده باشید، هر کدام از این موارد روی دیگری تأثیر می گذارد و به صورت زنجیر وار به رخ دادن اتفاق مثبتی دیگر کمک می کند. پس با توجه به نکته قبل، طبیعی است که وقتی خبری از فشار روانی نباشد و مشکل خاصی هم در کار نباشد، حس و حال ما روز به روز بهتر شده و با انرژی بیشتر و بهتری به سوی اهداف خود حرکت می کنیم. همچنین وقتی برنامه ریزی به طور مرتب انجام شود، خودباوری و اعتماد به نفس ما نیز بیشتر شده و به خود باور بیشتری داریم و در نتیجه بسیار شادتر و سرزنده تر از قبل خواهیم بود.

قدرت و توانمندی فکری افزایش می یابد

وقتی همیشه برنامه ریزی در دستور کار ما باشد، توانایی مدیریت بحران ما نیز افزایش می باید و در شرایط و اوضاع متفاوت، بهتر تشخیص می دهیم که زمان انجام چه کاری است و چه چیزی برای ما بهتر است؟ چرا که در هر روز، ممکن است مشکلات زیادی پیش بیاید و اتفاقات بسیاری رخ دهد و اگر ما این قدرت را نداشته باشیم، حتماً بعد از مدتی بیخیال برنامه ریزی خواهیم شد چون نمی توانیم به کارهای خود برسیم. اما بعد از گذشت مدتی، انعطاف پذیری ما بیشتر شده و با توجه به شرایط، اوضاع را مدیریت می کنیم. پس عامل بعدی اهمیت برنامه ریزی شد: افزایش قدرت و توانمندی فکری و انعطاف پذیری.

برنامه ریزی گام بعدی را به ما نشان می دهد

برنامه ریزی همیشه ما را یک گام جلوتر از کارهایمان قرار می دهد و کمک می کند که همیشه برای اتفاق بعدی آماده باشیم. به این صورت که به طور مثال اگر ما برنامه ریزی روزانه را طی چندین روز داشته باشیم، بعد از مدتی تمام مشکلات احتمالی را پیش بینی می کنیم و تلاش می کنیم از بروز آن ها جلوگیری کنیم و در صورت عدم این اتفاق، حتماً راه حلی برای آن پیدا می کنیم. این کار باعث می شود در سایر مراحل زندگی ما نیز پیش بینی و آینده نگری وجود داشته باشد و سعی کنیم در همه جا، از بروز اتفاقات ناخوشایند و ناخوانده جلوگیری کنیم.

رسیدن به جایگاه اجتماعی دلخواه

با برنامه ریزی هایی که در طول زندگی و برای رسیدن به رویاها و خواسته های مان انجام میدهیم و به آن پایند هستیم، به راحتی می‌توانیم به جایگاه اجتماعی که در نظر داریم، برسیم. رسیدن به جایگاه اجتماعی دلخواه، یعنی رسیدن به آنچه که در زندگی رویای ما بوده است.

خوشبینی به آینده

زمانی که با برنامه ریزی هایی که انجام می دهید رشد و پیشرفت خود را ببینید، مطمئنا به آینده خوش بین خواهید شد. تنها لازم به ذکر است که برای دیدن پیشرفت خود، باید صبور باشید و برنامه ریزی های خود را با دقت جلو ببرید. زیرا رشد و پیشرفت، سریع اتفاق نمی‌افتد.

داشتن نظم و هماهنگی

با برنامه ریزی، زندگی شما با نظم و هماهنگی پیش می‌رود زیرا می‌دانید چه کارهایی باید انجام دهید و چه کاری را نه. به طور دقیق تر می‌دانید که چه راهی در پیش دارید. به بیان دیگر برنامه ریزی به زندگی شما تعادل می‌بخشد. افرادی که در کارها و زندگی خود نظم ندارند، به سرعت درگیر کارهای بیهوده شده و زمان خود را تلف می کنند.

امکان ارزیابی خود به وجود می آید

پیش تر گفتم که با برنامه ریزی، نقاط ضعف و قوت ما به خوبی شناسایی می شود؛ طبیعتاً زمانی که این اتفاق رخ دهد، ارزیابی خودمان راحت تر شده و بهتر می توانیم خود را آنالیز کنیم و راه های جدید و بهتری برای رسیدن به موفقیت و اهداف خود انتخاب کنیم. آنالیز کردن خود یکی از مهم ترین کارهایی است که تمام افراد موفق به خوبی آن را انجام می دهند و همین کار هم آن ها را روز به روز به درجات بهتری هدایت می کند.

یادتان باشد که موفقیت برنامه می خواهد و رسیدن به هیچ چیزی بدون برنامه و آنالیز آن، امکان پذیر نبوده، نیست و نخواهد بود. فکر می کنم به همین دلیل هم که شده باشد به خوبی متوجه شده اید که چرا باید برنامه ریزی کنیم ؟! پس از همین امروز هم که شده برنامه ریزی پر قدرت خود را آغاز کنید تا موفقیت را بیش از پیش لمس کنید.

بهترین راه برنامه ریزی حرفه ای

جدا از تمام مباحثی که در این مقاله گفته شد که می تواند به برنامه ریزی شما بسیار کمک کند، یکی از بهترین راه ها برای برنامه ریزی مناسب، استفاده از چک لیست و یک نوع برنامه خاص می باشد که شما را هر روز، گام به گام به انجام کارهای روزانه نزدیک تر کند.

دفتر برنامه ریزی چک لیست برتر، دقیقاً همین کار را برای شما انجام می دهد و برنامه ریزی را از همیشه آسان تر خواهد کرد؛ چرا که شما در این چک لیست، روزانه می توانید تمام کارهای خود را در آن یادداشت کرده، شکرگزاری داشته باشید، اتفاقات روزانه و مثبت را ثبت کنید، با جملات انگیزشی بمب انگیزه شوید، داستان های افراد موفق را بخوانید، با بهترین قوانین موفقیت آشنا شوید و در یک کلام، هر آنچه برای برنامه ریزی کامل و جامع به آن نیاز مندید را داشته باشید! فوق العاده است! تمام این امکانات را می توانید یکجا در اختیار داشته باشید! پس این فرصت را از دست ندهید و برای این که بهترین نوع برنامه ریزی روزانه را تجربه کنید، همین الآن چک لیست برتر را تهیه کنید.

برای این کار، روی دفتر برنامه ریزی کلیک کنید.

موفق باشید…

سوالات متداول درباره مقاله چرا برنامه ریزی نمی کنیم ؟

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی فرآیندی است که باعث می‌شود بتوانیم راحت تر مسیر رسیدن به اهداف مان را طی کنیم و به موفقیت برسیم. به عبارت دیگر برنامه ریزی شما را به سمت مقصد هدایت می کند.

لازمه دانستن اهمیت برنامه ریزی در زندگی چیست ؟

اگر نگاهی کوتاه به زندگی افراد موفق بیندازیم در میابیم که در طول روز کارهای زیادی انجام می‌دهند و به فعالیت‌های روزمره خود به‌خوبی رسیدگی می‌کنند. علت آن است که برای زندگی خود برنامه صحیح و مشخصی دارند چراکه به اهمیت برنامه‌ریزی پی برده ­اند. داشتن برنامه­ ای برای انجام کارها باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان می‌شود و شخص به یک نظام تصمیم‌گیری می‌رسد.

چرا به برنامه نیاز است؟

 بسیاری از مردم به ارزش داشتن یک برنامه توجهی ندارند، در صورتی که باید از مزایای برنامه ریزی صحیح برای انجام پروژه های خود استفاده کنیم. این کار پایه و اساس موفقیت است و بدون پایه و اساس پروژه شما شکست خواهد خورد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

عمل مستمر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *