جعبه لایتنر : ابزاری قدرتمند برای شکست فراموشی

جعبه لایتنر یک ابزار قدرتمند برای ماندگاری آموخته‌ها در مغز است که سازوکار ساده اما موثری دارد. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که از فراموش کردن مطالب آموخته‌شده به ستوه آمده‌اید، تا انتهای این مقاله از زبانشناس با ما همراه باشید. در بخش‌های مختلف این مقاله ضمن آشنایی با منحنی فراموشی، روش ساخت و طرز کار با جعبه لایتنر را یاد می‌گیریم.

چرا پس از مدتی مطالب جدید را فراموش می‌کنیم؟

تصور کنید بتوانید تمامی مطالبی که تا کنون یاد گرفته‌اید را به‌راحتی و هر زمان خواستید به یاد آورید. چنین چیزی بدون استفاده از ابزارها و تکنیک‌های بهینه‌سازی حافظه، در حد همان تصور باقی می‌ماند؛ زیرا هرچقدر هم حافظه‌ای قوی داشته باشیم باز هم طبق منحنی فراموشی، با گذشت زمان توانایی ما در به خاطر آوردن مطالب جدید کاهش میابد.

یک روان‌شناس آلمانی به نام هرمان ابینگ هاوس، اولین کسی بود که با معرفی منحنی فراموشی بر اهمیت تکرار و تمرین برای یادگیری بهتر تاکید کرد. زیرا در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسید که بدون مرور به‌موقع، بخش زیادی از مطالب در مدت‌زمان کوتاهی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. او قدرت حافظه و مدت زمانی که از یادگیری مطلب گذشته را دو عامل مهم در توانایی برای یادآوری می‌دانست.

مطابق با پژوهش‌های دیگری که در این زمینه انجام شده، بدون تکرار در فواصل زمانی مشخص، پس از گذشت یک هفته تنها قادر به یادآوری 25 درصد مطلب هستیم. نکته قابل‌تأمل این است که با گذشت یک ماه 90 درصد مطلب را به‌کلی فراموش می‌کنیم و حجم زیادی از تلاش ما برای یادگیری بدون ثمر می‌ماند. اما راه‌حل چیست؟

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تکنیک فاصله‌گذاری در تکرار را بخوانید.

با جعبه لایتنر منحنی فراموشی را دور بزنید!

سیستم لایتنر یک ابزار یادگیری مفید است که باعث ثبت اطلاعات در حافظه بلندمدت افراد می‌شود. اجرای این روش به‌واسطه یک جعبه چندبخشی ساده و چند فلش‌کارت انجام می‌شود. این تکنیک شامل مرور و بررسی مجموعه‌ای از فلش‌کارت‌ها در فواصل زمانی منظم است.

در حقیقت فرد برای حفظ کردن بهتر آموخته‌ها موظف است با در نظر گرفتن یک سیستم زمان‌بندی مشخص، مرور مطالب جدید را در فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهد. چرا که این سیستم برای اولویت‌بندی مطالبی که نیاز به مرور مجدد دارند بسیار مفید واقع می‌شود.

طراح سیستم لایتنر کیست؟

سیستم لایتنر برای اولین‌بار در سال 1972 توسط یک روزنامه‌نگار آلمانی به نام سباستین لایتنر معرفی شد. او جزو اولین کسانی بود که در روش پیشنهادی خود با استفاده از تکرار آموخته‌ها در فاصله‌های زمانی مشخص، به فرد کمک می‌کرد تا بتواند مطالب را در حافظه بلندمدت خود ثبت کند. این تکنیک پرطرف‌دار هنوز هم یک تمرین عالی برای تکرار و مرور آموخته‌ها محسوب می‌شود.

کاربرد جعبه لایتنر چیست؟

مزیت سیستم لایتنر این است که در هر سنی که باشید می‌توانید از آن برای تثبیت آموخته‌های خود بهره ببرید. پس هرگاه با حجمی از فرمول‌ها، واژگان، نکات حفظی روبه‌رو بودید، حتماً روی سیستم لایتنر حساب ویژه باز کنید.

چگونه جعبه لایتنر بسازیم؟

انواع لایتنر با طرح و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند؛ اما ساختن یک جعبه لایتنر با دستان خودمان حتما کار لذت‌بخش‌تری است. در این بخش تمامی نکات لازم را در مورد نحوه ساختن آن آموزش می‌دهیم.

وسایل موردنیاز برای ساخت جعبه لایتنر

با ساده‌ترین وسایل ممکن که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، می‌توانیم یک جعبه لایتنر استاندارد و کارآمد بسازیم. تمام چیزی که برای ساختن یک جعبه لایتنر نیاز داریم، شامل موارد زیر است:

  • جعبه

جنس جعبه می‌تواند چوبی، مقوایی، شیشه‌ای و … باشد. ابعاد پیشنهادی برای آن، طول 30، عرض 5 و ارتفاع 6 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

  • کاغذ یا مقوا

یک تکه مقوا یا کاغذ بردارید و آن را به طول 7 و عرض 5 سانتی‌متر برش بزنید تا امکان جابه‌جایی و برداشتن آن از جعبه به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. فلش‌کارت شما به همین سادگی آماده است. تعداد فلش‌کارت‌ها بستگی به میزان مطالب در حال یادگیری دارد.

  • تعدادی کاغذ یا مقوای رنگی، چسب، قیچی و خودکار

برای فاصله‌گذاری بین کارت‌های قدیم و جدید هر خانه

نحوه تقسیم‌ بندی جعبه لایتنر

یک جعبه یا قوطی روباز را مطابق شکل زیر به 5 بخش مجزا بخش‌بندی می‌کنیم. برای این کار کافی است طول 30 سانتی‌متریِ جعبه را به ابعاد 1، 2، 5، 8 و 14 تقسیم کنیم.

چگونه با جعبه لایتنر کار کنیم؟

حالا برویم سر اصل داستان و ببینیم اصلاً چگونه و در چه فواصل زمانی کارت‌ها را در بخش‌های مختلف جعبه لایتنر قرار دهیم.

نحوه نوشتن فلش‌کارت در جعبه لایتنر

اگر می‌خواهیم از جعبه لایتنر برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنیم، اولین قدم این است که در یک سمت هر فلش‌کارت سوال، واژه، مثال یا نکته موردنظر خود را یادداشت کنیم و در سمت دیگر فلش‌کارت جواب، معنا و یا نکته‌ای که سعی در یادگیری آن را داریم بنویسیم.

روز اول

  • روز اول فلش‌کارتی که نوشته‌ایم را برمی‌داریم و سعی می‌کنیم مطلب آن را به حافظه بسپاریم.
  • پس از اینکه از یادگیری مطمئن شدیم، آن را در باریک‌ترین خانه (خانه یک‌سانتی‌متری) قرار می‌دهیم.
  • دقت کنید باید فلش‌کارت‌ها را به‌گونه‌ای در جعبه قرار دهیم که صورت سوال رو به شما باشد و پاسخ از دید پنهان گردد.

روز دوم

  • روز دوم تمامی کارت‌های خانه اول را برمی‌داریم.
  • بدون اینکه به جواب نگاه کنیم، سعی می‌کنیم پس از چند ثانیه پاسخ هر سوال را به‌خاطر بیاوریم.
  • اگر توانستیم به سوال کارتی پاسخ درست بدهیم، آن را به خانه دوم (خانه 5 سانتی‌متری) منتقل می‌کنیم.
  • اگر هم موفق به این کار نشدیم، یک بار دیگر پاسخ صحیح را می‌بینیم و کارت را در همان خانه اول می‌گذاریم.

روز سوم

  • در روز سوم به کارت‌های خانه دوم کاری نداریم.
  • در این روز تنها سعی می‌کنیم یک‌‌ بار دیگر کارت‌های خانه اول را برداریم.
  • شانس خود را برای یادآوری پاسخ صحیح امتحان می‌کنیم. چنانچه بتوانیم مطلب را به‌خوبی به یاد بیاوریم، باید کارت را به خانه دوم منتقل کنیم.
  • در این مرحله باید فلش‌کارت‌های جدیدی که به خانه دوم وارد می‌شوند را به‌واسطه یک کاغذ رنگی (ترجیحاً کمی بلندتر از فلش‌کارت‌ها) از فلش‌کارت‌های قدیمی‌ترِ خانه دوم جدا کنیم.

روز چهارم

  • روز چهارم به سراغ خانه دوم می‌رویم؛ زیرا ظرفیت این خانه دودسته‌ای پر شده؛ پس ابتدا فلش‌کارت‌های قدیمی‌تر را بر می‌داریم که دو روز از مرور آنها گذشته است.
  • چند ثانیه برای به یاد آوردن مطلب به خود زمان می‌دهیم، اگر موفق شدیم کارت‌ها را به خانه سوم منتقل می‌کنیم.
  • اگر موفق نشدیم آن‌ها را به خانه اول بر می‌گردانیم تا روز بعد دوباره آن را مرور کنیم.
  • حال فلش‌کارت‌هایی که دیروز در خانه دوم قرار داده بودیم، جای خالی فلش‌کارت‌های منتقل شده به خانه سوم را می‌گیرند و این بار کاغذ رنگی را پشت آن‌ها قرار می‌دهیم.
  • پشت فلش‌کارت‌های خانه سوم هم کاغذ رنگی قرار می‌دهیم.
  • در گام بعدی به سراغ فلش‌کارت‌های خانه اول می‌رویم، کارت‌هایی که پاسخ آنها را به یاد می‌آوریم را در خانه دوم گذاشته و پشت آنها یک کاغذ رنگی قرار می‌دهیم.
  • اگر هم پاسخ را نمی‌دانستیم، کارت‌ها را مجدداً در همان خانه اول قرار دهیم.

روز پنجم:

  • روز پنجم کارت‌هایی که در خانه دوم قرار دارند و دو روز از یادآوری آنها گذشته است را برمی‌داریم.
  • اگر مطلب را بلد بودیم کارت را به خانه سوم منتقل می‌شوند، اگر هم پاسخ صحیح را نمی‌دانستیم کارت را همراه‌ با کارت‌های جدیدی که همان روز می‌نویسیم در خانه اول بگذاریم.
  • برگه‌هایی که در خانه دوم قرار دارند را کمی جلوتر گذاشته و کاغذ رنگی را پشت آن قرار دهیم.
  • فلش‌کارت‌های جدید (خانه اول) را می‌خوانیم، اگر بلد بودیم به خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار می‌دهیم، در غیر این صورت آن‌ها را در همان خانه اول باقی می‌گذاریم.
  • به یاد داشته باشید در این مرحله نباید کارت‌های خانه سوم را جابه‌جا کنیم؛ چون تا زمانی که هر 4 بخش این خانه تکمیل نشوند، نباید به سراغ مرور آنها برویم.

روز ششم و هفتم:

در این دو روز مانند روز پنجم عمل می‌کنیم تا ظرفیت هر چهار بخش خانه سوم تکمیل شود.

روز هشتم:

  • در این روز ظرفیت هر چهار بخشِ خانه سوم تکمیل شده، پس وقت آن رسیده تا کارت‌های قدیمی‌تر به خانه چهارم وارد شوند.
  • فلش‌کارت‌ها این بخش را برمی‌داریم و مرور می‌کنیم؛ هر کدام را که بلد بودیم به خانه چهارم منتقل کرده و یک کاغذ رنگی را پشت این دسته کارت قرار می‌دهیم.
  • اگر هم نتوانستیم به سوال هر کارت پاسخ صحیح بدهیم، آن را به همراهِ کارت‌های جدید به خانه اول می‌فرستیم تا روند مرور آن از ابتدا آغاز شود.
  • در مورد کارت‌های خانه دوم هم روال قبلی را تکرار کنیم.

جمع‌بندی طرز استفاده از جعبه لایتنر

آنچه در این بخش گفتیم روال کلی کار با جعبه لایتنر است و به صورت خلاصه چند نکته اساسی را باید در مورد هر خانه در نظر داشته باشیم:

  • هر فلش‌کارتی که بلد نبودیم را به همراهِ کارت‌های جدید در خانه اول قرار می‌دهیم.
  • مرور کارت‌های قدیمی‌تر، هنگام تکمیل ظرفیت بخش‌های داخلی هر خانه مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در استفاده از جعبه لایتنر لحاظ کنیم.
  • اگر مطلب کارت را بلد بودیم، آن را به بخش بعدی منتقل می‌کنیم و یک کاغذ رنگی را پشت آن می‌گذاریم.
  • این روند را باید تا آخرین بخش خانه پنجم تکرار کنید. هر زمان کارتی از خانه پنجم جعبه خارج شد، آن کارت جزو آموخته‌های حافظه بلندمدت ما قرار گرفته و به این راحتی فراموش نمی‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

عمل مستمر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *